Starta E-handel

  1. Varför, hur, när och var?

Ställ dig dessa frågor innan du sätter igång. Ställ gärna samma fråga fem gånger och se till att besvara frågorna på fem olika sätt. Är svaren fortfarande positiva och du tror på din idé finns det inget som hindrar dig att sätta igång.  Är några svar positiva och några negativa, kan du behöva slipa på din idé med extra kärlek. 

  1. Ekonomisk plan

Vi har lätt för att bli nykära i våra egna idéer och ”first thoughts” vilket gör att vi ibland tar större risker än vi borde. Är vi envisa så gör det inte heller vardagen lättare.  Att vara envis är samtidigt bra så länge man lägger sin ansträngning där den behövs. Som ny företagare är uthållighet och envishet, när man skall starta ett nytt projekt – oumbärligt.

Almi Budget – titta gärna på Almis budgetmall som är väldigt enkel och pedagogisk. Har ni frågor eller funderingar är ni även välkomna att ta kontakt med oss. Vi svarar gärna på frågor och erbjuder även utbildningar inom ämnet. Framförallt vill vi dock hjälpa människor, därför delar vi gärna av oss av råd oavsett om du anlitat oss som utbildningskonsult eller inte. 

Skapa mål för din försäljning, och anpassa dina inköp efter dessa för att få en tydlig bild av vad insatsen av din startup ger tillbaka i omsättning och eventuell vinst.

3. Om du kan delegera arbete – Gör det

”Äh, jag fixar det själv så går det fortare”.Den tanken har vi alla tänkt men konsekvensen är sällan medräknad. Vårt tips är att ta hjälp av experter du litar på. Lär dig av dem och låt dem lösa några problem och pedagogiskt förklara för dig hur de gjort. När du har lärt dig de viktigaste sakerna en egenföretagare ska kunna kan du satsa på att göra det mesta själv. 

Lägg också fokus på att utveckla dina produkter, tjänster och för att ta ditt företaget till nya höjder.  Annars finns det en risk att du fastnar i detaljer som inte behöver slipas till precis vid nystart. 

  1. Låna eller investera långsamt?

För att få igång en verksamhet fort krävs det kapital. För att snabbt växa behöver man både tid och pengar, gärna samtidigt.

Marknadsföring kan snabbt skapa problem i likviditeten om den inte har en struktur och färdig planering från början. Därför är det viktigt att förstå vilken väg man skall gå för att skapa framgång.

  1. Ha stenkoll på ekonomin

E-handel är likviditetsmässigt utmanande eftersom man ofta behöver ha eget lager och det finns kostnader för logistik och distribution som man från början kanske inte tänker på. Se till att räkna på vilka kostnader du har, fasta och rörliga. Räkna på vilka marginaler du har och vilket täckningsbidrag du har. Kontroll ger dig underlag för vettiga beslut som du kan vara trygg med.  

Nedan har du en matris som kan hjälpa dig att komma igång. Kartlägg varje del av matrisen för att skapa förståelse för dig själv. Matrisen hjälper dig också att arbeta vidare i din process till framgång.

Starta E-handel