Tryckmetoder


Re Story Scandinavian Aktiebolag använder sig utav över 100 specialistbemannade tryckmaskiner/industrimaskiner. Vi har möjlighet att trycka på alla möjliga produkter. Vi har full kontroll och kan garantera ett tryck av hög kvalitet. Alla leveranser sker på era villkor utifrån era specifikationer och önskemål. Vi är i ständig uppdatering och letar konstant efter nya sätt att utveckla och förbättra vår teknik.

Tryckmetoder vi använder oss utav

  • Tampotryck
    Tampotryck är ett indirekt sätt att trycka på, där bläcket överförs via en silikondyna (tampong). Den stora fördelen med denna tryckteknik är att dynan är flexibel och formar sig själv efter föremålet du önskar trycka på. Detta innebär att det är möjligt att trycka på exempelvis runda, ihåliga och andra böjda föremål. Startkostnader debiteras för tampotryck för att maskinen måste installeras och för att en platta med lager måste skapas (kliché). Dessa skikt är fyllda med bläck som absorberats av dynan. Det översta lagret, som torkar lite, blir klibbigt och gör att bläcket fastnar på dynan. När sedan dynan rör sig mot föremålet, torkar även den lite fuktigare sidan och då blir även den lite klibbig. Slutligen så fastnar bläcket på föremålet och inte på silikondynan, då silikondynan har egenskaper som gör att bläcket inte sugs upp av dynan.
  • Screentryck
    Screentryck är en tryckmetod som används för grafiska och industriella ändamål. Textil som såväl printplattor och solceller kan tryckas med denna metod. Vid screentryck stryks ett fint lager med nät över en ram som är försedd med ett ljuskänsligt skikt. Logotypen som du önskar trycka läggs på ramen under exponering så att de mörka ytorna kan tvättas bort efteråt. När bläcket har använts till ramen borstas det över det fina nätet med en gummiskrapa. Bläcket tar sig igenom nätet på de tvättade områdena och pressas mot föremålet.

  • Lasergravyr
    Lasergravering är en populär teknik för att förse reklamartiklar eller företagsgåvor med en logotyp eller till och med, med en persons namn (personligt). Den lasergraverande maskinen kontrolleras via ett datorsystem där önskad logotyp eller text finns programmerad. Denna datorstyrda laser är väldigt precis vilket gör det möjligt att gravera relativt små och fina mönster. Fördelen vid att lasergravera dina reklamartiklar är att graveringen är reptålig och har ett elegant utseende. Lasergraveringen kan inte göras i färg. Färgen beror på materialet och dess underlager, då lasern bränner bort det översta lagret, och därmed gör det undre lagret synligt.

  • CO² Lasergravyr
    Lasergravering är en populär teknik för att förse reklamartiklar eller företagsgåvor med en logotyp eller till och med, med en persons namn (individualisering). Den lasergraverande maskinen kontrolleras via ett datorsystem där önskad logotyp eller text finns programmerad. Denna datorstyrda laser är väldigt precis, vilket gör det möjligt att gravera relativt små och fina mönster. Fördelen vid att lasergravera dina reklamartiklar är att graveringen är reptålig och har ett elegant utseende. Med CO² lasergravyr kan olika materialer få bra och detaljerad gravering. Material som kan graveras är sten, glas, plast, keramik, läder och olika typer trä. Färgen beror på materialet och underlaget till materialet, eftersom lasern bränner bort det översta lagret och gör det undre lagret synligt. Gravyren är slitstark och ger produkten ett lyxigt intryck.

  • Sublimeringstryck
    Sublimering är en tryckmetod som innebär att en digitalt tryckt bild förgasas in i materialet med hjälp av en värmepress. De speciella sublimeringsfärgämnena har en särskild kvalitet som gör att de omformas från ett fast tillstånd till ett gastillstånd vid en särskild temperatur. Detta sker utan att färgerna når ett flytande tillstånd. Sublimationstryck är endast möjligt med polyester som öppnas upp vid en särskild temperatur, så att färgämnena kan absorberas in i materialet. När materialet blir nedkylt blir färgen tätare och trycket blir extremt tvättsäkert. Bilden är inte belägen på ytan utan är snarare en del av ytan.

  • Offsettryck
    är en allmänt använd tryckteknik där den färgburna informationen är överförd från en tryckplåt till trycksakens material (normalt papper) via en gummiduksbeklädd cylinder ("offset", set off, vilket avser den indirekta tryckmetoden).

  • Digitaltryck
    Med digitalt tryck är det möjligt att trycka logotyper i fullfärg direkt på ett föremål. Det är inga problem att få tryckt tonade fyllningar och färgövergångar. Den digitala trycktekniken har helt införlivats och blivit ett vanligt val bland de traditionella tryckningsmetoderna. Tekniken har också blivit alltmer populär för tryck på företagspresenter. Färgerna på den digitala filen omvandlas till CMYK-färgnyanser med digitalt tryck. Fördelarna med digitalt tryck är att du även i fullfärg, kan trycka ganska fort, trots små mängder. Det är dock inte alltid möjligt att få exakta PMS-färger, som det är vid tampo- och screentryck. Färger som består av CMYK kan avvika marginellt från PMS-skalorna på din färgpalett. Digitaltryck är också ett miljövänligare alternativ eftersom det aldrig uppstår några spillrester av färger.

  • Prägling
    Prägling är en tryckmetod där det inte används bläck och fungerar på samma sätt som relieftryck. Skillnaden är att ett tunt lager folie används vid prägling som ger reliefen en permanent, glansig finish.

  • Relieftryck
    Är en tryckteknik där bläck inte används, vilket är anledningen till att det kallas just relieftryck. Det enkla intrycket i materialet ger föremålet ett elegant utseende

  • Doming
    Domedklistermärken är vinylklistermärken med ett tryck i fullfärg, som får ett
    lager av konstgjort harts hällt över sig. Detta skapar ett reptåligt, runt klistermärke med ett väldigt elegant utseende. Domedklistermärken kan tillverkas i nästan vilka former och storlekar som helst. Tack vare en omfattande variation av folie- och tryckmetoder är nästan vilken effekt som helst möjlig. Våra domedklistermärken är vattentäta, färgbeständiga, UV-säkrade, självhäftande och hållbara.


Några av utvalda maskiner som användes